Ik ben slachtoffer geworden van een creditboy
Wat moet je direct doen als je slachtoffer bent geworden van een creditboy? WACHT NIET AF! Vanaf nu merkt je, niets gaat vanzelf. Zorg ervoor dat je actief bent en zelf alles regelt. Hoe langer je wacht, hoe groter de ellende.
1 Doe aangifte
Maak een afspraak bij de politie en doe aangifte bij de politie. Zorg ervoor dat alle je afgesloten abonnementen in kaart hebt. Dit kunt je doen door op de op de gebruikte bankrekening de 0,1 cent pinbetalingen te controleren. Neem de 0,1 cent bankafschriften mee als bewijs. Verzamel zelf alle bewijzen, lees de onderstaande tips goed door.
2 Stel bewakingsbeelden veilig
Zorg ervoor dat, met behulp van tijden op de afschriften van de 0,1 cent transacties, de in de winkel opgenomen camerabeelden bewaard blijven. Voor de politie is dit belangrijk omdat de creditboy zich vaak in of rondom de winkel begeeft tijdens het afsluiten van de abonnementen. De beelden dienen dan als bewijs. DOE DIT WEL SNEL, winkels vernietigen de opgenomen beelden al na een week. Denk ook aan beveiligingsbeelden in openbare ruimtes, zoals een winkelcentrum. Ook die beelden blijven maar een hele korte tijd bewaard maar kunnen erg helpend zijn bij de aangifte.
3 Zoek direct contact met telefoonbedrijven.
– Blokkeer direct de afgesloten telefoonnummers. Indien het telefoonbedrijf niet meewerkt bij het blokkeren van het nummer, blokkeer dan in ieder geval de optie betaalde diensten. Je voorkomt dan dat de schade nog erger wordt door een hele hoge telefoonrekening nog hoger oploopt.
– Vraag copy van de afgesloten contracten
– Check of je contactgegevens die in het contract vermeld staan kloppen. Meestal staat het contract op een vals email- en/of een vals adres. Dan ontvang je toekomstige post niet en mis je aanmaningen. Dit kan een leiden tot een BKR registratie. Zorg er dus voor dat het telefoonbedrijf je kan bereiken
– Indien al met het nummer gebeld is vraagt dan een overzicht van de belgeschiedenis (voor de politie)
– Bevestig de afpersing door de creditboy met de aangifte van de politie aan het telefoonbedrijf
– Vraag of het telefoonbedrijf bereid is de financiële gevolgen te bevriezen totdat je meer weet over het politieonderzoek en de strafzaak
– Verzoek telefoonbedrijven tot vernietiging van de contracten en spreek af hoe u de financiële gevolgen oplost
– Blokkeer je bankrekening voor automatische incasso’s zodat de maandelijkse abonnementen niet afgeschreven kunnen worden (let hierbij wel op dat andere incasso’s dan ook niet meer werken). Let op dat je geen BKR registratie krijgt!